کد مطلب:149858 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:291

یادداشت ناشر
درباره ی امام حسین (ع) و چگونگی قیام و شهادت او كتابهای متعددی نوشته شده كه مشخصات آنها در كتابشناسیها آمده است. كتاب حاضر در شمار آن دسته از كتابهای علمی و تحلیلی درباره ی آن حضرت است كه با حجم مختصر، بس مفید و مصداق «خیر الكلام ما قل و دل» است. نویسنده ی كتاب، حاج میرزا ابوعبدالله زنجانی، از بزرگان علمای امامیه در قرن چهاردهم است. وی تحصیلات خود را در زنجان و تهران و نجف سپری كرد و به اجازات اجتهادی و روایتی از مراجع و محدثان نایل آمد. عنوان برخی از آثار او عبارت است از: اصول القرآن الاجتماعیة؛ الافكار؛ تاریخ القرآن؛ دین الفطرة؛ زندگانی محمد (ص) - كه ترجمه ی كتاب الابطال از توماس كارلایل است؛ طهارة اهل الكتاب؛ عظمت حسین بن علی علیهماالسلام؛ الفیلسوف الفارسی الكبیر صدرالدین شیرازی.

مشهورترین كتاب وی، تاریخ القرآن است كه به چه زبان، از جمله فارسی، ترجمه شده است. ظاهرا نخستین فردی كه اصطلاح «تاریخ


قرآن» را وضع كرد، او بود. پس از آن، این اصطلاح رایج و عنوان بسیاری از كتابهای قرار گرفت. تاریخ درگذشت ابوعبدالله زنجانی، جمادی الاخر 1360، در پنجاه و یك سالگی بود.

كتاب عظمت حسین بن علی علیهماالسلام، سالها پیش در تبریز با حواشی مرحوم واعظ چرندابی منتشر شده بود. چاپ حاضر بر اساس همان نسخه انجام گرفته و هیچ تصرفی در متن و حواشی آن نشده است. البته نشانه گذاری كتاب، به سامان و یكدست شده و املای آن (جدا و پیوسته نویسی كلمات)، قاعده مند گردیده و «مصادر كتاب» از آغاز به پایان برده شده است.

والله من وراء القصد